Iсторико-патрiотичний клуб

"Алатир"


«Правосуддя є підставою всіх суспільних чеснот»

— Поль Анрі Гольбах

Кий

Кий – полянский князь

 

http://alatyr.club/person/kij.png«Поляни жили окремо й володіли своїми родами … і було три брата. Одному ім’я Кий,а другому — Щек, а третьому — Хорив, і сестра їх — Либідь. Сидів Кий на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі , що нині зветься Щекавицею, а Хорив на третій горі, від нього прозвалася Хоривиця. І збудували вони місто в ім’я брата свого і назвали його Київ

                     «Повість минулих літ»

 

Так в історичних джерелах звучить ім’я  князя Кия, який  є  найбільш загадковою і легендарною постаттю в історії України. Розповідь Нестора носить  дещо  фольклорний характер. Кий заснував Київ, як Ромул – Рим, Кракус – Краків.. Постать Кия і  в наш час залишається загадковою. Точаться суперечки і щодо реальності цієї особистості.

Так ким насправді був князь Кий?

Існує кілька версій походження князя. За однією з них, Кий був перевізником на Дніпрі (Новгородський літопис). Найбільш поширеною є історія про Кия – представника полянського княжого роду (Повість минулих літ) : «… і був круг міста ліс та бір великий, і ловився там всякий звір, і були мужі мудрі й тямущі, а називалися вони полянами. Од них ото є поляни в Києві й до сьогодні» .

За версією М. Брайчевського, Кий походить з племені білих хорватів, що входили до полянського племінного союзу.

Про дату, обставини народження та дитячі роки князя історія містить дуже мало відомостей. Ймовірно, князь народився на початку VI ст. у знатній полянській сім’ї. На цей час придніпровські слов’яни уже знали спадкове правління. Відомо, що одного з антських (полянських) князів IV ст.звали Божем (Бусом). Візантійські автори наводять імена й інших знатних антів, сучасників Кия, наприклад, гордого Мезаміра, посла, убитого аварами. Вони ж свідчать про юнацькі роки Кия. Його, як нащадка знатного роду, за тогочасним звичаєм було відправлено до Константинополя – для виховання і набуття освіти та знань, потрібних для можновладця. Він виховувався при імператорському дворі і дістав гарну на той час освіту. Можливо, князь прийняв християнство. Візантія – християнська держава, володарю – язичнику важко було розраховувати на успіх у  християнській країні з давніми конфесійними традиціями.

Досягнувши зрілого віку, Кий повернувся додому. Центром своїх володінь Кий обрав Середню Наддніпрянщину. Вибір був напрочуд вдалим: ця територія найменше потерпіла від аварської інвазії і надалі аварський тиск їй вже не загрожував . На Дніпрових важкодоступних кручах було збудоване місто. Спорудження укріпленого городища забезпечувало Кию контроль над судноплавством по Дніпру, а також нагляд за переправою. Перевезення через Дніпро дійсно було «Києве», оскільки володів ним князь. Варто зазначити, що Київ був заснований на стику територій трьох великих племінних утворень: полянського, деревлянського та сіверянського.

Кий мав змогу безпосередньо спостерігати політичну боротьбу тих часів, яка досягала надзвичайного напруження. Він жив у неспокійний час. Це був період напруженої боротьби між антами-полянами і Візантійською імперією на Дунаї.Слов’яни активно заселяли придунайські землі, спорожнілі після падіння держави царя гунів Аттіли, цьому намагалася перешкодити Візантія. На початку 30-х років VI ст. на Дунаї розгорілася багаторічна війна між слов’янами і військом імператора Юстиніана. Кий разом з іншими слов’янськими лідерами вирушив на Дунай. У числі антських (полянських) послів у Константинополі він був присутнім при мирних переговорах з імператором Юстиніаном у 545 р. За умовами укладеної угоди Візантія визнавала права антів на володіння лівобережжям Дунаю з фортецею Туррис.

http://alatyr.club/person/kij_2.png  На жаль, немає інформації про тривалість перебування Кия у Константинополі, але існують відомості, що Кий та його воїни, повертаючись додому, зробили спробу закріпитися на Дунаї і навіть встигли збудувати місто Києвець.

«Коли ж повертався Кий, то прийшов на Дунай, возлюбив одне місце, і поставив там невеликий городок, і хотів було сісти в ньому своїм родом, та не дали йому навколишні племена; так і донині називають придунайці те городище – Києвець».

Проте гострий конфлікт з місцевими жителями порушив його плани, змусивши князя повернутися в Київ, де він незабаром і помер.

Існує багато легенд та міфів пов’язаних з цією визначною постаттю. З одного боку – це міфічний герой, перший князь та засновник міста, з іншого – один з реальних полянських правителів, що жив  у кінці V — першій половині VI ст.

Розробка сайтів - Віталій Ткач